Connect with us

ΝΑΥΤΙΛΙΑ

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

«ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ» Η ΕΝΔΟΞΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ

H Ελλάδα στη ναυτική της ιστορία σίγουρα πρέπει να έχει και μια ενότητα αφιερωμένη στην ελληνική κρουαζιέρα που άνθισε και έγινε διάσημη τις προηγούμενες δεκαετίες όμως από τις ελληνικές εταιρείες σίγουρα ξεχώρισε η ηπειρωτική η εταιρεία της οικογενείας Ποταμιάνου οπού τα κρουαζιερόπλοια της με το μπεζ χρώμα και την μπλε τσιμινιέρα με το βυζαντινό σταυρό όργωσαν κυριολεκτικά όλη την υφήλιο !
Η ιστορία της αρχίζει από τα τέλη του εικοστού αιώνα όταν το 1850 από το νησί της Κεφαλονιάς όταν ο Τάσος Ποταμιάνος ξεκινά να ασχολείται με τη ναυτιλία και την μεταφορά φορτίων από την Braila της Ρουμανίας κατά μήκος του Δούναβη κι έπειτα ο Γιώργος Ποταμιάνος αφού αναλαμβάνει την εταιρεία καταφέρνει μέχρι το 1932 να έχει εισέρθει και στην εμπορική ναυτιλία αλλά και στην ακτοπλοΐα.
Η ηπειρωτική όμως γίνεται ποιο γνωστή μετά το β παγκόσμιο πόλεμο οι γιοι του Γεώργιου Ποταμιάνου συνεχίζουν την ιστορία της εταιρείας αρχικά δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα με την ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΑΤΜΟΠΛΟΙΑ και τα πλοία ΑΔΡΙΑΣ (που προσάραξε στη φαλκονερα το 1951) το ΚΟΛΩΚΟΤΡΩΝΗΣ (GEORGE POTAMIANOS) το ΠΙΝΔΟΣ και το ΠΙΝΔΟΣ ΙΙ και τέλος τα ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ ,ΑΔΡΙΑΣ και το ΑΤΡΕΥΣ.
Το 1959 ο Πέτρος Ποταμιάνος διαχωρίζεται και δημιουργεί τη ΝΕΑ ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ οπού συνεχίζει στην ακτοπλοΐα με τα πλοία ΑΙΓΕΥΣ και ΗΠΕΙΡΟΣ. Ενώ ο Πέτρος Ποταμιάνος ξεκινά κάτι νέο και πρωτόγνωρο για την Ελλάδα. Το 1953 με τη συνεργασία του ΕΟΤ και τα πλοία ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ και ΑΤΡΕΥΣ πραγματοποιεί κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά οπού γίνεται η πρώτη εταιρεία που πραγματοποιεί πλόες στα ελληνικά νησιά και την ανατολική μεσόγειο !
Μετά το ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ και το ΑΤΡΕΥΣ η εταιρεία αποκτά το 1955 το πρώτο ΕΡΜΗΣ ενώ το 1960 αγοράζονται και τα αδέλφια PRINSES ELISABETH και PRINCES JOAN και αφού τα μετασκεύασε τα μετονομάζει ΕΡΜΗΣ και ΠΗΓΑΣΟΣ ενώ επεκτείνει τις δραστηριότητες της και στην υπόλοιπη μεσόγειο !
Μέχρι το 1970 οπού αναλαμβάνουν τα αδέλφια Γιώργος και Ανδρέας Ποταμιάνος έχει οκτώ κρουαζιερόπλοια ενώ συνεχίζει δυναμικά στον τομέα της κρουαζιέρας , ο στόλος της το 1980 αποτελείτε από δώδεκα φανταστικά κρουαζιερόπλοια ενώ οι κρουαζιέρες της παίρνουν τη μεσόγειο κι η εταιρεία δραστηριοποιείτε σχεδόν σε όλη την υφήλιο !
Από τη βόρεια Ευρώπη μέχρι την νότια Αμερική την Αφρική τον Αμαζόνιο και τη γη του πηρός . Μάλιστα ήταν εντυπωσιακό όταν τα πλοία της (κυρίως τα WORD RENAISANCE και ΟΡΦΕΑΣ) πέρναγαν τον Αμαζόνιο οπού έφταναν σε χωριά ιθαγενών και με τα κανό τους έδιναν δώρα στο πλοίο όπως ψάρια και φρούτα ! η ηπειρωτική γίνεται γνωστή σε όλο τον κόσμο !
Η ηπειρωτική συνεχίζει την σπουδαία πορεία της ακόμα κι όταν μετά το 1980 όταν αρχίζει να έχει ατυχές στιγμές. Πρώτα το κρουαζιερόπλοιο ΩΚΕΑΝΟΣ βυθίζεται στο ακρωτήριο της καλής ελπίδας το 1981 έπειτα το JUPITER βυθίζεται το 1988 έξω από τον Πειραιά όταν συγκρούεται με αυτοκινηταδικο, το ΠΗΓΑΣΟΣ καίγεται στη Βενετία το 1994 ενώ τέλος το ΠΑΛΑΣ ΑΘΗΝΑ ενώ ήταν στον Πειραιά αρπάζει φωτιά και καταστρέφεται όλος καιρός.
Όμως μέχρι τότε η εταιρεία έχει αρχίσει να δύει. Το 1995 η εταιρεία και τα εναπομείναν πλοία συγχωνεύεται με την άλλη σπουδαία εταιρεία της ελληνικής κρουαζιέρας την Sun line και δημιουργείτε η ROYAL OLYMPIC CRUISERS οπού εισηγείται και στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Το 2002 η ROC ναυπηγεί τα ΟLYMPIA EXPLORER και ΟLYMPIA VOYAGER τα τότε ταχύτερα κρουαζιερόπλοια στον κόσμο ενώ ο υπερήλικος στόλος σιγά σιγά παροπλίζεται στις ντάνες της Ελευσίνας ενώ το 2004 η εταιρεία μετά από οικονομικά προβλήματα σταματά τη λειτουργιά της πουλώντας όλα της τα πλοία. Οι μετοχές της εταιρείας πουληθήκαν στην κυπριακή Louis cruisers.Το μόνο πλοίο που δεν πουλήθηκε ήταν ο ΕΡΜΗΣ το οποίο για ένα διάστημα κάνει πλόες στο Σαρωνικό. Ήταν το τελευταίο πλοίο που φορούσε το βυζαντινό σταυρό το 2010 πήγε για σκραπ μετά από τρία χρόνια παροπλισμού κι πλέον η ηπειρωτική ασχολείται με την εμπορική ναυτιλία την οποία είχε διαχωρίσει από την επιχείρηση της κρουαζιέρας το 1980. Ότι απέμεινε να θυμίζει την ηπειρωτική στον Πειραιά είναι τα γραφεία της απέναντι από την παγόδα.

 Ο ΣΤΟΛΟΣ
ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ (1953-1980)
Κατασκευάστηκε το 1935 στην Αγγλία και αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1953 δούλεψε λίγο ως επιβατηγό και το 1955 ήταν το πρώτο πλοίο που έκανε κρουαζιέρες στα νησιά του αιγαίου και την ανατολική μεσόγειο (μετέπειτα) σε συνεργασία με τον ΕΟΤ. Πουλήθηκε το 1980
ΑΤΡΕΥΣ (1957-1967)
Κατασκευάστηκε το 1914 στη Δανία και αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1957. Δούλεψε αρχικά ως ακτοπλοϊκό κι έπειτα ως κρουαζιερόπλοιο. Πουλήθηκε το 1967 .
ΕΡΜΗΣ (1955-1960)
Κατασκευάστηκε το 1916 στη Σουηδία και αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1955. Το 1960 κάηκε στον Πειραιά και προσάραξε στη Σαλαμίνα οπού ρυμουλκήθηκε. Έμεινε παροπλισμένο μέχρι που πουλήθηκε για διάλυση.
ΕΡΜΗΣ (1960-1974)
Κατασκευάστηκε στη Β. Ιρλανδία το 1930 και αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1960. Αρχικά δούλεψε στην Αδριατική κι έπειτα ως κρουαζιερόπλοιο. Πουλήθηκε το 1974.
ΠΗΓΑΣΟΣ (1960-1961)
Κατασκευάστηκε στην Β. Ιρλανδία το 1930. Αγοράστηκε μαζί με το αδελφό του ΕΡΜΗΣ Αρχικά δούλεψε στην Αδριατική κι έπειτα ως κρουαζιερόπλοιο. Πουλήθηκε το 1961
ΑΡΓΟΝΑΥΤΗΣ (1964-1995)
Κατασκευάστηκε το 1929 στη Γερμανία και αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1964. Ήταν από τα ποιο όμορφα της κρουαζιερόπλοια για πολλούς. Πουλήθηκε το 1995 κι έφυγε για σκραπ σε ηλικία 75 ετών το 2002 !
ΙΑΣΩΝ (1966-2000)
Κατασκευάστηκε για το ελληνικό κράτος μαζί με τα τρία αδέλφια του με το όνομα ΕΡΩΣ αλλά πουλήθηκε στην ηπειρωτική και ονομάστηκε ΙΑΣΩΝ. Πουλήθηκε το 1996.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ (1967-1980)
Κατασκευάστηκε το 1938 Β. Ιρλανδία κι αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1967 οπού ονομάστηκε ΟΔΥΣΣΕΑΣ. Πουλήθηκε το 1980.
ΟΡΦΕΑΣ (ΘΗΣΕΥΣ)(1969-1996)
Κατασκευάστηκε το 1948 στη Β. Ιρλανδία και αγοράστηκε από την ηπειρωτική 1969 ενώ πουλήθηκε το 1996.
JUPITER (ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ)(1970-1988)
Κατασκευάστηκε στη Γαλλία το 1961 για ισραηλινά συμφέροντα. Πουλήθηκε στην ηπειρωτική το 1969. Τον Οκτώβριο του 1988 έξω από τον Πειραιά συγκρούστηκε με αυτοκινηταδικο και βυθίστηκε. σκοτώθηκαν 3 άτομα.
ΩΚΕΑΝΟΣ (1976-1981)
Κατασκευάστηκε ως φορτηγό στη Γαλλία το 1953. Ήρθε στην Ελλάδα αρχικά από τον Ευθυμιάδη με τα ονόματα αρχικά ΜΥΚΗΝΑΙ και ΜΠΡΙΝΤΕΖΙ ΕΞΠΡΕΣΣ. Το 1976 αγοράστηκε από την ηπειρωτική και ονομάστηκε ΩΚΕΑΝΟΣ. Τον Αύγουστο του 1981 ενώ έπλεε στο ακρωτήριο της καλής ελπίδας πήρε κλίση κι άρχισε να βυθίζεται.
ΑΠΟΛΛΩΝ (1991-1995)
Κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία το 1979 κι έφτασε στην Ελλάδα τ0 1991. Μετασκευάστηκε ως κρουαζιερόπλοιο και εκτελούσε ημερήσιες πλόες μεταξύ Κρήτης Σαντορίνης. Μετά το 1995 συνέχισε στην ίδια γραμμή μέχρι και το 2010 οπού παροπλίστηκε στο ηράκλειο.
ΤΡΙΤΩΝ (1991-1997)
Ο ΤΡΙΤΩΝΑΣ κατασκευάστηκε στην Ολλανδία το 1971 αγοράστηκε από την ηπειρωτική το 1991 κι από τότε γράφει ιστορία στην ελληνική κρουαζιέρα. Ο ΤΡΙΤΩΝΑΣ πουλήθηκε το 1997. Σήμερα ανήκει στη Louis cruisers και βρίσκεται παροπλισμένο στην Ελευσίνα με τα όνομα ΚΟΡΑΛ.
ΟΜΗΡΙΚΟΣ (1994-1995)
Από το 1994 ως το 1995 ναυλώθηκε το ΟΜΗΡΙΚΟΣ κατασκευής 1966 στην Ισπανία. Αφού δέχτηκε πολλές μετασκευές στη ζωή του σήμερα είναι το γνωστό κρουαζιερόπλοιο OCEAN MAJESTY.
Η ηπειρωτική σήμερα δεν υπάρχει όπως και η ελληνική κρουαζιέρα. Όμως θα μένει ως αξέχαστο κομμάτι στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας !
ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΠΡΟΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ SIMPLON POSTCARDS ΚΑΙ ΤΟ FACTA OM FARTYG
tourlab6077

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

More in ΝΑΥΤΙΛΙΑ