Connect with us

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 180 δισ. δολάρια η αξία του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών

Σε μια εποχή εντεινόμενων παγκόσμιων εντάσεων οι Έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να βρίσκουν τρόπο να ευημερούν. Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg για τους πλοιοκτήτες της χώρας, κατά την τελευταία δεκαετία, η ναυτιλία έχει συνεισφέρει 148 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε κατά 8% στο ΑΕΠ πέρυσι.

Με αφορμή τα Ποσειδώνια 2024 το πρακτορείο γράφει: «Η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας θα συναντηθεί και θα μιλήσει τις επόμενες πέντε ημέρες με επισκέπτες από όλο τον κόσμο σε ξενοδοχεία και beach clubs μέσα και γύρω από την Αθήνα. Θα συγκεντρωθούν σε μια περίοδο διαρκούς άνθησης – που τροφοδοτείται εν μέρει από τις συγκρούσεις – και σε ένα μέλλον που είναι θολό από το ποια πλοία θα πρέπει να κατασκευάσουν».

Τα ελληνόκτητα πλοία μεταφέρουν τα πάντα και σε όλες τις αγορές, τα κέρδη είναι καλά.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, οι τιμές για τα πετρελαιοφόρα εκτοξεύθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση της απόστασης που πρέπει να διανύσουν τα πλοία.

Στην Ερυθρά Θάλασσα, οι επιθέσεις των Χούθι στον εμπορικό στόλο – ως απάντηση στις ενέργειες του Ισραήλ στη Γάζα – ανάγκασαν τη συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αποφεύγουν τη διώρυγα του Σουέζ, αυξάνοντας και πάλι τα κέρδη καθώς αυξήθηκαν και οι αποστάσεις.

Τα πλοία μεταφοράς άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος έκαναν το καλύτερο ξεκίνημα έτους από τουλάχιστον το 2015.

«Μας καθοδηγεί περισσότερο το εμπορικό συμφέρον παρά η πολιτική», δήλωσε ο Τεντ Πετρόπουλος, ιδρυτής της Petrofin Research με έδρα την Αθήνα. «Ένας από τους λόγους για τους οποίους επιβιώσαμε αυτούς τους αιώνες είναι ότι ήμασταν πολύ ευέλικτοι, εφευρετικοί και ικανοί να προσαρμοζόμαστε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες».

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες ιδιοκτήτες, των οποίων η εμπλοκή στη ναυτιλία εκτείνεται αιώνες πίσω, δεν έχουν δεχθεί κριτική. Ουκρανοί αξιωματούχοι έχουν τονίσει τον ρόλο τους στη μεταφορά μεγάλων ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου, συμβάλλοντας έτσι στη ροή πετροδολλαρίων στη Μόσχα.

Όσον αφορά τη μεταφορική ικανότητα, η Ελλάδα βρίσκεται οριακά μπροστά από την Κίνα ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα στον κόσμο, ενώ σε όρους ολικής χωρητικότητας κατατάσσεται στη δεύτερη θέση.

Η συνολική αξία του ελληνικού στόλου εκτιμάται σε σχεδόν 180 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Clarkson Research Services.

Προβληματισμός για την ενεργειακή μετάβαση
Η ενεργειακή μετάβαση έχει δημιουργήσει αβεβαιότητα σχετικά με το ποια θα είναι τα κυρίαρχα καύσιμα του μέλλοντος.

Τα πλοία έκαψαν περίπου 200 εκατ. τόνους ορυκτών καυσίμων πέρυσι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Ο κλάδος αντιπροσωπεύει περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από ό,τι η Γερμανία, την ώρα που οι ρυθμιστικές αρχές πιέζουν για την απαλλαγή της βιομηχανίας από τον άνθρακα έως το 2050, γεγονός που θεωρητικά αναμένεται να επιταχύνει την απαξίωση των πλοίων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Ωστόσο, περισσότερα από τα μισά νέα πλοία που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής για το 2024 είναι πλοία που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson.

«Το καλύτερο εναλλακτικό καύσιμο παραμένει ένα θέμα συζήτησης», δήλωσε ο Γιώργος Μαχαιράς, παγκόσμιος επικεφαλής ναυτιλιακών υπηρεσιών της δικηγορικής εταιρείας Watson Farley & Williams. «Το να μπορείς να αντισταθμίσεις τα στοιχήματά σου για να προσδιορίσεις τι θα λειτουργήσει καλύτερα είναι μια ακριβή επιλογή που δεν μπορούν να αντέξουν πολλοί».

Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην Ελλάδα, όπου ο κλάδος περιλαμβάνει αρκετούς μικρότερους συμμετέχοντες που τείνουν να ακολουθούν το παράδειγμα των μεγαλύτερων, είπε.

Η απροθυμία αγοράς νέων πλοίων σημαίνει ότι ο στόλος γερνάει, με τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου να είναι ο υψηλότερος εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία. Όλα αυτά καθυστερούν τη μετάβαση σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία και σημαίνουν ότι ο στόλος δεν θα αυξηθεί τόσο γρήγορα.

ΠΗΓΗcnn.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

More in ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ