Connect with us

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

NEL Lines: Ιστορία και τα πλοία που άφησαν το στίγμα στην καρδιά των καραβολατρών

1974-1999: Τα πρώτα χρόνια

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1972 με βασική προτεραιότητα την αγορά πλοίου για την κάλυψη της ακτοπλοϊκής γραμμής Μυτιλήνη-Χίος-Πειραιάς.  Το πρώτο, αυτό πλοίο που αποκτήθηκε, ήταν το Ε/Γ – Ο/Γ Σαπφώ, το οποίο ήρθε στις 26 Σεπτεμβρίου 1973.  Πολλές φορές, το πλοίο εξυπηρετούσε, εκτός από τη Χίο και τη Μυτιλήνη, και τη Θεσσαλονίκη.

Το 1975, εγκαινιάστηκε το δρομολόγιο Μυτιλήνη-Χίος-Πειραιάς-Ρόδος-Κύπρος-Χάιφα με το Ε/Γ – Ο/Γ Αρίων και ένα χρόνο αργότερα, προστέθηκε στους προορισμούς και η Καβάλα. Το 1980, ξεκίνησε η μηχανογράφηση των υπηρεσιών της εταιρείας και το 1981, αγοράστηκε το Ε/Γ – Ο/Γ Αλκαίος και ιδρύθηκε η Αναπτυξιακή Εταιρεία Λέσβου ΑΕ. Το 1988, αγοράστηκε το Ε/Γ – Ο/Γ Άγιος Ραφαήλ.  Ακολούθησε το Ε/Γ – Ο/Γ Μυτιλήνη, το 1990.

Το 1994, ιδρύθηκε το κεντρικό πρακτορείο Πειραιώς και παραχωρήθηκε κτίσμα στη Μυτιλήνη για τη στέγαση των γραφείων. Το 1995, αγοράστηκε το Ε/Γ – Ο/Γ Θεόφιλος[8] και εντάχθηκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών.  Το 1998, παραγγέλθηκε το πρώτο ταχύπλοο, τύπου Corsaire 12000, στη Γαλλία.  Το 1999, αγοράστηκε το Ε/Γ – Ο/Γ Ταξιάρχης.

1999-2011: Παραλαβές ταχυπλόων και συγχώνευση με την C-Link.

Η νέα χιλιετία, βρήκε τη ΝΕΛ σε σημαντικές επενδύσεις. Αγοράστηκε το 42% της ακτοπλοϊκής εταιρίας MedLink S.A., η οποία εκμεταλλευόταν τρία Ε/Γ-Ο/Γ πλοία και δραστηριοποιούνταν μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Ο στόχος ήταν το ποσοστό αυτό να ανέβει στο 70%. Παράλληλα, η ANEK Lines, συμμετείχε ως στρατηγικός επενδυτής στο μετοχικό κεφάλαιο της ΝΕΛ, επί του ποσοστού 16,5% και παραγγέλθηκαν άλλα δύο “υπερταχύπλοα”, τύπου Corsaire 10000 και Corsaire 14000. 

Το 2000, ήρθε το πρώτο “υπερταχύπλοο”, το Ε/Γ – Ο/Γ Τ/Χ Αίολος Εξπρές, τύπου Corsaire 12000, το οποίο δρομολογήθηκε στη γραμμή των Ανατολικών Κυκλάδων (Πειραιάς/Ραφήνα – Άνδρος – Σύρος – Τήνος – Μύκονος) και κατόπιν Πειραιάς/Ραφήνα – Πάρος – Νάξος και στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. 

Το 2001, ιδρύθηκαν οι θυγατρικές Arisvi Shiping Ltd και Irina Shipping Ltd και το Αίολος Εξπρές δρομολογήθηκε μεταξύ Ικαρίας-Σάμου και ήρθαν τα άλλα δύο υπερταχύπλοα, Ε/Γ – Ο/Γ – Τ/Χ Αίολος Εξπρές ΙΙ (τύπου Corsaire 10000) και Αίολος Κεντέρης (τύπου Corsaire 14000), τα οποία δρομολογήθηκαν μεταξύ Πάρου – Νάξου και Πειραιά – Χίου Μυτιλήνης. Την ίδια χρονιά, αποσύρθηκε το Άγιος Ραφαήλ.

Το 2002, πωλήθηκαν τα Ε/Γ-Ο/Γ Σαπφώ και Αλκαίος.

Το 2003, το Αίολος Κεντέρης, δρομολογήθηκε στη γραμμή Μυτιλήνη – Λήμνος – Θεσσαλονίκη

Το 2005, οι μετοχές της ΑΝΕΚ εξαγοράστηκαν από την Edgewater Holdings Inc και αποσύρθηκαν τα Αίολος Εξπρές και Αίολος Εξπρές ΙΙ.

Το 2006, η ΝΕΛ ήρθε σε συμβιβασμό με τη Γαλλική Semt Pielstick για της προωστήριες μηχανές των Αίολος Εξπρές και Αίολος Εξπρές ΙΙ, ενώ το Αίολος Κεντέρης δρομολογήθηκε στις Κυκλάδες. Παράλληλα, εξαγόρασε την εταιρεία C-Link Ferries, με τελικό τίμημα 536.400 ευρώ, και πλέον διέθετε ένα στόλο πέντε ταχυπλόων και πέντε συμβατικών.

Τον Φεβρουάριο του 2007, ανακοινώθηκε πως τα πλοία Αίολος Κεντέρης και Παναγία Πάρου που ανήκε στην C-Link πωλήθηκαν στην Ερυθρά Θάλασσα, έναντι 85 εκατ. ευρώ συνολικά.  Τα δύο εναπομεινάντα ταχύπλοα έγιναν Αίολος Κεντέρης Ι και Αίολος Κεντέρης ΙΙ, και δρομολογήθηκαν στις γραμμές Πειραιάς-Πάρος-Νάξος και Περιαιάς-Ρέθυμνο. Τον Οκτώβριο, όμως, το Αίολος Κεντέρης Ι αποσύρθηκε οριστικά από τη γραμμή Πειραιάς-Ρέθυμνο, λόγω βλάβης στο σύστημα ανύψωσης των καταπελτών, των βαρούλκων πρόσδεσης και των ραμπών.

Το 2011, στους προορισμούς προστέθηκαν ο Βόλος, η Σκιάθος, η Σκόπελος και η Αλόννησος, με το Ε/Γ – Ο/Γ – Τ/Χ Αλκυόνη να συνδέει τακτικά τα νησιά των Σποράδων. Παράλληλα, το ίδιο έτος, εγκαινιάστηκαν τα δρομολόγια από Μυτιλήνη προς Δικελί και Αϊβαλί, συνδέοντας έτσι την Ελλάδα με την Τουρκία, με το πλοίο Κωνσταντίνος Γ.

Οικονομικά προβλήματα

Το 2013, λόγω οικονομικών προβλημάτων, εγκρίθηκε σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας, από το Τριμελές Εφετείο Αθηνών, έπειτα από συμφωνία με τους πιστωτές της.  Το 2014, λόγω πολλαπλών μη-προγραμματισμένων δρομολογίων, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου υπέβαλλε κυρώσεις στη ΝΕΛ,  ενώ ο Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αβραντίνης υπέβαλε την παραίτησή του. Εκείνον τον καιρό, παρόλο που οι ζημιές της εταιρείας είχαν πέσει στα 59,04 εκ. ευρώ, ο τζίρος της για το 2013 είχε πέσει στα 51,52 εκ. ευρώ, (Περίπου 24,3% του προηγούμενου έτους), έτσι έκανε αίτημα για υπαγωγή στο άρθρο 99, κάτι το οποίο έγινε δεκτό. Κατόπιν, ζήτησε έγκριση για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 19,1 εκ. ευρώ. Τον Σεπτέμβριο του 2014, προχώρησε σε καταγγελία της σύμβασης για την Ακτοπλοϊκή Σύνδεση του Βορείου Αιγαίου, προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. Η καταγγελία αυτή ανέφερε πως το Υπουργείο αρνούνταν “αυθαίρετα και αδικαιολόγητα” να εξυπηρετήσει τις συμβατικές υποχρεώσεις του και να καταβάλει τα οφειλόμενα μισθώματα, καθώς και για “μη καταβολή των οφειλόμενων ποσών από το 2005, έως το πρώτο εξάμηνο του 2012″.  Το Φεβρουάριο του 2015, με τους εργαζόμενους να παραμένουν απλήρωτοι, ο τότε αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Θοδωρής Δρίτσας είχε αλλεπάλληλες συναντήσεις με αυτούς, τον διευθύνοντα σύμβουλο και τα ναυτεργατικά σωματεία, κατόπιν πρωτοβουλίας των τελευταίων. Η ΝΕΛ από την πλευρά της δήλωνε πως έπεσε “θύμα αθέμιτου ανταγωνισμού”, κάτι που την οδήγησε σε “οικονομική ασφυξία”, ενώ ισχυρίστηκε πως υπεύθυνοι ήταν η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και η διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία δεν τη χρηματοδοτούσε, όπως προέβλεπε το πρόγραμμα εξυγίανσης.  Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, κηρύχθηκε έκπτωτη για την επιδοτούμενη άγονη γραμμή του Β. Αιγαίου Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος-Λήμνος.  Τον Ιούνιο, το Ε/Γ – Ο/Γ Μυτιλήνη παρέμενε παροπλισμένο στο Καρλόβασι Σάμου χωρίς πετρέλαιο και τροφοδοσία, ενώ τα παροπλισμένα στον Νέο Μώλο Δραπετσώνας Θεόφιλος, Aqua Jewel και European Express παρέμεναν χωρίς ηλεκτροδότηση   και παραιτήθηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος, Ιωάννης Αβραντίνης.

Παλαιότερος στόλος 

  • Ε/Γ – Ο/Γ Σαπφώ (1973-2002) (Έγινε Santorini 3 για την Carra & Pontikos, σήμερα εκτός λειτουργίας)
  • Ε/Γ – Ο/Γ Αρίων (1975-1981) (Καταστράφηκε σε πυρκαγιά)
  • Ε/Γ – Ο/Γ Όμηρος
  • Ε/Γ – Ο/Γ Οδυσσέας Ελύτης
  • Ε/Γ – Ο/Γ Άγιος Ραφαήλ (1988-2000)
  • Ε/Γ – Ο/Γ Αλκαίος
  • Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Χοζοβιώτισσα (2006-2008)
  • Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Τήνου (2006-2009)
  • Ε/Γ – Ο/Γ – Τ/Χ Κυκλάδες Εξπρές (Έγινε Νάξος Τζετ με την SeaJets)
  • Ε/Γ – Ο/Γ – Τ/Χ Αλκυόνη (πωλήθηκε)
  • Ε/Γ – Ο/Γ Κωνσταντίνος Γ.
  • el.wikipedia.org/

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

SPEEDRUNNER JET 2

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

Από 22 Ιουνίου Σούδα-Πειραιάς σε 5 ώρες

Hsc SUPERRUNNER JET - My_favoriteshipsgr

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

SUPERRUNNER JET: Πλώρη για το Ηράκλειο έβαλε

Το εκκλησάκι Αντώνης Καριώτης Giannis Xilouris

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

Δεν ξεχνούν τον Αντώνη Καριώτη

More in ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ