Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Έρευνα για τη φωτιά στο Intercity 62 – Τα 7 αναπάντητα ερωτήματα

Η Πυροσβεστική καλείται να απαντήσει σε 7 ερωτήματα για τη φωτιά στο Intercity 62 μετά την παραγγελία του εφέτη ανακριτή Λάρισας που ζητεί απαντήσεις για την τραγωδία στα Τέμπη.

Φως στα αίτια της φωτιάς που ξέσπασε μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη επιχειρεί να ρίξει ο εφέτης ανακριτής Λάρισας που έχει αναλάβει την έρευνα της τραγωδίας με τους 57 νεκρούς. Όπως αποκαλύπτει η Realnews, με νέα παραγγελία του καλεί την Πυροσβεστική να απαντήσει σε συγκεκριμένα ερωτήματα, κρίνοντας ουσιαστικά ελλιπή την πρώτη έκθεση αυτοψίας.

Ένα από τα στοιχεία που ερευνώνται από τις δικαστικές Αρχές είναι η εκδήλωση της πυρκαγιάς στην επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62, καθώς έως σήμερα δεν έχουν δοθεί επαρκείς απαντήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, με τη νέα παραγγελία, που δόθηκε στα τέλη Μαρτίου, ζητείται, μεταξύ άλλων, να απαντηθούν συνολικά επτά ερωτήματα που αφορούν στην πυρκαγιά. Συγκεκριμένα, ο εφέτης ανακριτής Λάρισας ζητά να προσδιοριστούν:

  • Τα ακριβή αίτια της πυρκαγιάς.
  • Το σημείο εκκίνησης.
  • Η έκταση που έλαβε.
  • Τα υλικά καύσης.

Οι ουσίες -μέσω χημικής ανάλυσης- από το υπέδαφος και από κατάλοιπα καύσης πάνω στα συντρίμμια. Σε ποιο βαθμό συνετέλεσε στην έναρξη ή στα αποτελέσματα της φωτιάς το έλαιο ψύξης των μετασχηματιστών που υπήρχαν στο τρένο. Εάν επήλθαν εγκαύματα στους πυροσβέστες που επιχείρησαν στη φωτιά και αν δικαιολογούνται από χημικές ουσίες, δεδομένου ότι στα βαγόνια βρέθηκαν κάποιες μπαταρίες αυτοκινήτου που χρησιμοποιούνται για φωτισμό και βοηθητικές λειτουργίες, οι οποίες εμπεριέχουν υγρά.

Ήδη, χημικοί από το Τελωνείο Λάρισας έχουν λάβει δείγματα για ανάλυση από το σημείο της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, ώστε να συνδράμουν στις νέες έρευνες για τη φωτιά που ακολούθησε τη σύγκρουση. Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες, στην πρώτη έκθεση αυτοψίας της Πυροσβεστικής -και με βάση την έρευνα που έγινε το βράδυ μετά την πολύνεκρη σύγκρουση έως τα ξημερώματα της επόμενης ημέρας- αναφέρεται ότι η αρχική εστία της φωτιάς δεν μπορεί να εντοπιστεί λόγω της πρόσκρουσης των τρένων. Οι πυροσβέστες επισημαίνουν για πρώτη φορά επισήμως -κάτι εξαιρετικά σημαντικό για την πλευρά των θυμάτων- τον κίνδυνο από τη φωτιά για τους επιβάτες.

«Μη φυσιολογική» Τα μέλη της επιτροπής διερεύνησης ανεξάρτητων τεχνικών συμβούλων οικογενειών, με δηλώσεις τους, έχουν χαρακτηρίσει από την πρώτη στιγμή ως «μη φυσιολογική και μη αναμενόμενη» τη φωτιά που ξέσπασε μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, τονίζοντας ότι «χρήζει περαιτέρω διερεύνησης η εικόνα ανάφλεξης μεγάλης ποσότητας άγνωστης καύσιμης ύλης».

«Το ζήτημα της μεγάλης αρχικής ανάφλεξης άγνωστης καύσιμης ύλης είναι κάτι που ακόμα μας απασχολεί, γιατί δεν έχουν δοθεί σαφείς απαντήσεις με τα μέχρι τώρα δεδομένα. Ένα δεύτερο θέμα είναι η εξέλιξη της φωτιάς για τα πρώτα 15-20 λεπτά από τη σύγκρουση, χρόνο κατά τον οποίο δεν είχε προλάβει ακόμα να φτάσει η Πυροσβεστική. Το σημείο έναρξης της φωτιάς και τα εύφλεκτα υλικά, μέσω των οποίων μεταδόθηκε και έφτασε μέχρι το πίσω μέρος του βαγονιού Β2, είναι θέματα που ακόμα διερευνώνται», τονίζει στην «R» ο Κωνσταντίνος Λακαφώσης, μηχανολόγος-αεροναυπηγός μηχανικός, πραγματογνώμονας ατυχημάτων.

Σύμφωνα με την ομάδα των ειδικών, το σημείο απ’ όπου ξεκίνησε η φωτιά ήταν μεταξύ της πρώτης θέσης και του κυλικείου. Από εκεί πέρασε στα άλλα βαγόνια.

«Στο δεύτερο βαγόνι η φωτιά κράτησε 20 με 25 λεπτά. Στο διάστημα αυτό κάηκε κόσμος, κάτι το οποίο θα μπορούσε να αποτραπεί αν είχαν ληφθεί μέτρα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας», σημειώνει ο Κ. Λακαφώσης, προσθέτοντας ότι «ακόμη δεν έχουμε καταλήξει. Εκκρεμούν δοκιμές και εργαστηριακές αναλύσεις. Ωστόσο, αυτό που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα είναι ότι δεν ήταν φυσιολογική ούτε αναμενόμενη η εικόνα της φωτιάς».

Παράλληλα, ο ειδικός πραγματογνώμονας σπεύδει να απαντήσει στα όσα ακούγονται περί «απόκρυψης στοιχείων». «Από τη σύγκρουση έγιναν ζημιές σε κάποια κομμάτια της σιδηροτροχιάς περίπου σε μήκος 20 μέτρων ακριβώς στο σημείο της σύγκρουσης. Ετσι, για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας, έγιναν εργασίες στο σημείο ώστε να πατήσουν οι νέες σιδηροτροχιές σε ένα σωστό υπόστρωμα από αδρανή υλικά και να λειτουργήσουν ξανά τα τρένα. Δεν υπάρχει κανενός είδους «τσιμέντωμα» ή ασφαλτόστρωση, ούτε και έχουν νόημα οι συζητήσεις περί δήθεν «απόκρυψης στοιχείων», γιατί στα περιθώρια της γραμμής υπάρχουν ακόμα τα ίχνη από τα υγρά που χύθηκαν και από υπολείμματα της φωτιάς. Εχουν ληφθεί αρκετά δείγματα από το σημείο, ώστε τα χημικά εργαστήρια να μπορέσουν να βγάλουν κάποια συμπεράσματα, απαραίτητα για τη διερεύνηση», αναφέρει.

Ευρήματα Η πενταμελής ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης παρουσίασε πριν από το Πάσχα την προκαταρκτική αναφορά της με τα αρχικά ευρήματα, προχωρώντας μάλιστα σε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ Α.Ε., τη Hellenic Train A.E. αλλά και προς τις κανονιστικές και νομοθετικές Αρχές.

Στην αναφορά της κάνει λόγο για «σοβαρά διαχρονικά και συστημικά προβλήματα» στις παραπάνω εταιρείες, με κοινό σημείο την έλλειψη ή μη τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών, όπως μη τυποποιημένη ασύρματη επικοινωνία μεταξύ σταθμών-συρμών, μη τυποποιημένη εκτέλεση διαδικασιών κυκλοφορίας συρμών, μη τυποποιημένη εκπαίδευση στην πρακτική εξάσκηση των νέων σταθμαρχών, ελλιπή διαδικασία αξιολογήσεων και πιστοποιήσεων κ.ά.

Επίσης, τα μέλη της επιτροπής καταγράφουν σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα σε σταθμαρχείο και συρμούς που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μεταφορών, καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων για συστήματα ETCS και τηλεδιοίκησης, αδικαιολόγητα μεγάλα χρονικά διαστήματα επισκευής υφιστάμενων συστημάτων ζωτικών για την ασφάλεια της κυκλοφορίας (πίνακες κυκλοφορίας, φωτόσημα κ.ά.), έλλειψη εκπόνησης μελετών επικινδυνότητας/ασφάλειας λειτουργίας, κενά στα ζητήματα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας των συρμών κ.ά.

Σύμφωνα με την πενταμελή ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης και με βάση τα πρώτα συμπεράσματα, στο πρώτο βαγόνι οι επιβραδύνσεις που αναπτύχθηκαν μετά τη σύγκρουση «ήταν τόσο έντονες που δεν υπήρχε περιθώριο επιβίωσης, εκτός αν πετάγονταν από το παράθυρο. Περίπου το ίδιο ισχύει και για το δεύτερο βαγόνι, όπου βρισκόταν το κυλικείο. Η σύγκρουση κράτησε 6 με 7 δευτερόλεπτα». Την ίδια στιγμή που οι έρευνες των ειδικών της επιτροπής βρίσκονται σε εξέλιξη, οι συγγενείς των θυμάτων ενώνουν τις δυνάμεις τους και ορίζουν ο ένας μετά τον άλλον τεχνικούς συμβούλους, με στόχο να μη μείνει τίποτα στο σκοτάδι σχετικά με τα αίτια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Τα πορίσματα Πριν από λίγες ημέρες, μάλιστα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε την αυτεπάγγελτη έρευνα για τα Τέμπη. Η έρευνα, όπως έγινε γνωστό, διενεργήθηκε από την αρμόδια Μονάδα Ασφάλειας Σιδηροδρόμων και Διαλειτουργικότητας (ΜΑΣΔ) της ΡΑΣ και επικεντρώθηκε, πρώτον, στον εντοπισμό παραβάσεων που αφορούν τους κανονισμούς και τις διατάξεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και, δεύτερον, στην ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και η σιδηροδρομική επιχείρηση Hellenic Train Α.Ε. μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιονδήποτε κίνδυνο.

Οι εμπειρογνώμονες συνέλεξαν, ερεύνησαν και αξιολόγησαν λεπτομερώς έγγραφα, πληροφορίες, μαρτυρίες και ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το προσωπικό του διαχειριστή υποδομής και της σιδηροδρομικής επιχείρησης που εμπλέκονται στο δυστύχημα. Πλέον, εφόσον έχουν ολοκληρώσει την έρευνά τους, καλούν σε ακρόαση τους υπευθύνους του ΟΣΕ και της Hellenic Train, με αντικείμενο τον έλεγχο των φερόμενων παραβάσεων.

Στο πόρισμα-έκθεση ελέγχου που συνέταξαν οι ειδικοί της ΡΑΣ καταγράφονται οι διαφαινόμενες παραβάσεις των κανονισμών και των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, αλλά και των απαιτήσεων των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) των δύο εταιρειών.

Μόλις ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη διαδικασία της ακρόασης, στην οποία τα εμπλεκόμενα μέρη θα καταθέσουν τις θέσεις τους για τις παραβάσεις που τους καταλογίζονται, θα εκδοθεί η τελική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για το δυστύχημα των Τεμπών. Η απόφαση θα περιλαμβάνει λεπτομερώς τις φερόμενες παραβάσεις της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και την επιβολή των σχετικών κυρώσεων που αυτές επισείουν. Θα καταγράφονται επίσης και οι σχετικές συστάσεις βελτίωσης των συστημάτων ασφάλειας των ελεγχόμενων σιδηροδρομικών φορέων, οι οποίες θα έχουν χαρακτήρα δεσμευτικών προτάσεων συμμόρφωσης. Επίσης, θα περιλαμβάνονται συνολικότερες προτάσεις για την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε δώσει στη δημοσιότητα το πολυσέλιδο πόρισμα της τριμελούς επιτροπής που είχε συσταθεί από την κυβέρνηση για τη διερεύνηση των αιτιών του τραγικού συμβάντος που στοίχισε τη ζωή σε 57 επιβάτες.

Το πόρισμα, που κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στον εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση, αναφέρει ότι «από την ανάλυση των πραγματικών περιστατικών που προηγήθηκαν του δυστυχήματος και του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού που υφίσταντο την ημέρα του δυστυχήματος προκύπτει ότι το δυστύχημα ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό, καθώς και το διοικητικό επίπεδο».

enikos.gr

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

SPEEDRUNNER JET 2

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

Από 22 Ιουνίου Σούδα-Πειραιάς σε 5 ώρες

Hsc SUPERRUNNER JET - My_favoriteshipsgr

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

SUPERRUNNER JET: Πλώρη για το Ηράκλειο έβαλε

Το εκκλησάκι Αντώνης Καριώτης Giannis Xilouris

ΝΑΥΤΙΛΙΑ - ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΠΛΟΙΑ

Δεν ξεχνούν τον Αντώνη Καριώτη

More in ΕΛΛΑΔΑ